سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه کسی را دیدید که به وی زهد دردنیا و کم گویی عطا شده، بدو نزدیک شوید که حکمت القامی کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
کل بازدیدها:----95587---
بازدید امروز: ----5-----
جستجو:
گوشه ای از صفات مومنان در مقیاس قرن 21 - حدیث برای قرن 21
 
 
  • درباره من
  • موضوعات وبلاگ
  • لینک دوستان من
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • مطالب بایگانی شده
  • آوای آشنا
  • گوشه ای از صفات مومنان در مقیاس قرن 21
    نویسنده: امین چهارشنبه 85/5/4 ساعت 3:58 عصر

                                                   بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علیکم همه ی ما کمابیش با مفهومی بنام "ایمان" آشنا هستیم و به کسی که این ویژگی را دارا باشد مومن می گوییم. همه ی ما صفات آنها را شنیده ایم و در آرزوی رسیدن به این درجه هستیم.

    اصولا منتهی الآمال هر مسلمانی رسیدن به درجه ایمان محس یا رسیدن به یقین است که با آن بتواند به رستگاری ابدی برسد و راه کمال را تمام کند. و حال آنکه راه رسیدن به ایمان جز شناختن صفات مومن امکان پذیرنیست. پس چه خوب است صفات مومن را از کلام کسی بشنویم که باید به او ایمان بیاوریم و جز راه ایمان به او ٬  راه های دیگر همه اش پوچ است.

    در اینجا گزیده از آیات سوره مومنون در صفات مومنان آمده است که با مقایسه آیات با اعمال ٬ رفتار و شخصیت و روزگار خود در قرن ۲۱ می توانیم درصد ایمان خود را تخمین بزنیم که جایگاه ما نزد خدا و در روز جزا کجاست و ان شا ء الله با اصلاح عمل خود راه کمال را تمام می کنیم و رستگار شویم.

    قد افلح المومنون(۱) : قطعا مومنان رستگار شدند . «ایمان شرط کافی رستگاری است . اگر مومن باشی رستگاری.»

    الذین هم فی صلاتهم خاشعون(۲) : کسانی که در نمازهایشان فروتنند. «فروتنی در نماز یعنی همه توجه ما معطوف به خدا شود و با خضوع و بی چیزی و فقر در برابر خدای قدیر حاضر شویم.             گویند رسول الله (ص) هنگام نماز سر مبارکشان را بسوی آسمان گرفته و آسمان را نگاه می کردند و هنگامی که این آیه نازل شد سر مبارکشان را به پایین انداخته و زمین را نگاه کردند و از آن موقع این عمل سنت و مستحب شد.»

    والذین هم عن اللغو معرضون(۳) : و کسانی که از سخن بیهوده روی گردانند . « در کتاب مجمع البیان تعاریف زیادی از واژه ی لغو شده که بعضی ها آن را سخن بیهوده و بعضی ها آن را کلا کار بیهوده در نظر گرفتند و حقیقتا به نظر من این لغو یعنی کارهای بیهوده و بقول بچه ها گفتنی الافی که هیچ سودی ندارد بلکه همش ضرر است و چه ضرری بالاتر از اتلاف وقت که خیلی می تواند با ارزش باشد. پس کمتر حرف مفت و بیهوده بزنیم و »

    والذین هم لزکاة فاعلون(۴) : و کسانی که  زکات می پردازند . «همانطور که می دانید زکات بر ۹ چیز واجب است که رسائل توضیح المسایل به تفصیل درباره ی آن مطلب دارند اما به نظر من این آیه به همین ۹ چیز محدود نمی شود. احادیث زیادی داریم (مثلا در غرر) که زکات این ویژکی فلان فعل است . مثلا زکات علم٬ تعلیم آن است و با توجه به اینکه گفته : والذین هم لزکاة فاعلون و از فعل ٬فاعلون استفاده کرده و ریشه ف ع ل به معنی انجام دادن است لذا منظور از زکات هرآنچیزی است که در احادیث از آنها بعنوان زکات نام برده شده  و صرفا مبلغ نقدی نیستند که پرداخت شوند.»

    والذین هم لفروجهم لحافظون(۵) : و آنهایی که شرمگاه خود را حفظ می کنند. « و اما رسیدیم به اصل مطلب. این آیه اشاره دارد که مومنان کسانی هستند که شهوت جنسی خود را کنترل می کنند و فروج بمعنی عورت و شرمگاهی هست که حفظ آن بسیار مشکل است . و پیش زمینه ی کنترل شهوت جنسی کنترل چشمان است. من معتقدم کسی که چشم و گوشش کم بجنبه . حواسش به چشماش باشه و بقول معروف آدم هیزی نباشه این مشکلات و گناهان برایش پیش نمی اید . در سنین نوجوانی انفجار و غلیان این غریزه را می بینیم که حفظ آن بسی مشکل است و متاسفانه گناهانی که بدین طریق را مرتکب می شوند می تواند به راحتی آدم را کف جهنم فر دهد . من دیگه بیشتر در این باب وارد نمی شوم چون دوستان خودشون جای استاد ما هستند

    الا علی ازواجهم او ما ملکت ایمانهم انهم غیر ملومین(۶) : جز بر همسرانشان و کسانی که مالک آنها شدند (کنیزان) که قطعا در این صورت ملامت نمی شوند. « پس ازدواج بهترین راه برای رهایی از بند شهوت است و گناهان جنسی انسان رو کاهش می دهد که شهوت در مورد همسر اشکال ندارد و ملامتی به همراه ندارد. والا ما که زن نداریم چی بگم . اللهم زوجنی بحور العین دوستان این دعا را آتو نگیرندا من اینو در ادیه ی امام معصوم هم دیدم و از خودم ننوشتم. »

    فمن ابتدی وری ذلک فاولئک هم العادون(۷) : و کسی که به غیر از این زنان حلال را به مباشرت طلبد البته ستمکار و متعدی خواهد بود (ترجمه الهی قمشه ای) 

    والذین هم لامانانتهم و عهدهم راعون(۸) : و کسانی که به امانت هایشان و عهد و پیمان خود وفادارند. « آره عزیز من با دوستت قرار می زاری نزار فردا صبح برو . بعد پیش خودت فکر کنی کلاس داره . یا دوست سی دی شو داده بهت باهاش فیریزبی و بشقاب پرنده بازی کنی. یا به مردم اینقدر وعده و وعید بدی بعد بزنی زیرش . مومنان وفای به عهد می کنند و امانت را مثل اولش برمی گردانند.

    والذین هم علی صلواتهم یحافظون (۹): و کسانی که از نماز هایشان حفاظت می کنند. « حفاظت از نماز مفهوم کلی است یعنی هم از نظر ظاهری و هم از نظر باطنی. هم نماز باید صحیح خوانده شود و هم سر و قت و هم با توجه قلبی. مومن به هیچ قیمت نمی گذارد نمازش قضا شود من به عینه افرادی را دیدم که در همه اوقات نمازشان را منظم می خوانند اما اگر میهمانی جایی بروند خجالت می کشند نماز نمی خوانند و نماز قضا می شود . نمی دونم والا خیلی دوستدارم ببینم اینها تو سرشان چه فکری می گذره . شاید فکر می کنند ریا میشه !!! دوستان یه توصیه برادرانه دارم و آن این است که هیچ وقت نه تنها واجب بلکه مستحبی را بخاطر ترس از اینکه عمل مزورانه و ریاکارانه شود ترک نکنید . همین تفکر - که مثلا الان دارم ریا می کنم -  ثابت می کند که عمل شما ریا نیست چون تزویرگر از این فکرها به ذهنش نمی رسد و همه ی فکرشان رسیدن به هدف خود و ظاهرسازی است. »  

    اولئک هم الوارثون(۱۰) : آنها وارثانند. « وارث چی؟ آیه بعد را بخون.»

    الذین یرثون الفردوس هم فیها خالدون(۱۱) : کسانی که وارثان بهشت هستند و در آن جاودانند. « فردوس همان پردیس است و پریس همان پارادایس غربی می باشد. و چه خوب نتیجه ای دارند والعاقبه للمتقین»

    -نتیجه : اگر خواستی مومن باشی اینجوری باش. چه جوری ؟ یه نگاه به بالا بنداز.

    - تذکر : دوستان واقعا عذر می خواهم . حیفم اومد شما را از این آیات نورانی و نتایج خود آگاه نکنم . شما می توانید در این چشمه ی  نور الهی در دو سانس آب تنی کنید. موفق باشید و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

     


        نظرات دیگران ( )